7 wskazówek, jak obniżyć koszt redakcji książki

Napisałeś(-aś) książkę? Redakcja to często spory wydatek, zwłaszcza w przypadku długich tekstów. W końcu cena takiej usługi zależna jest od liczby znaków ze spacjami. Koszt redakcji książki można jednak nieco obniżyć. Poznaj kilka sposobów na to, jak zmniejszyć liczbę znaków w pliku i wprowadzić inne ważne zmiany!

Wskazówka 1. Usuń podwójne spacje w Wordzie, aby zmniejszyć koszt redakcji książki

W trakcie pisania wstawiamy je bezwiednie i często nawet nie mamy świadomości, że tam są. Aby je zobaczyć, warto włączyć opcję „Pokaż wszystko” w ustawieniach akapitu w Wordzie. Można to zrobić także skrótem klawiaturowym:

Ctrl+Shift+8

Od samego patrzenia jednak nie znikną, a nie będziemy ich przecież usuwać ręcznie.

By pozbyć się podwójnych spacji w Wordzie, otwórz okno „Znajdowanie i zamienianie” za pomocą skrótu Ctrl+h, a następnie w pole „Znajdź” wpisz dwie spacje, a w pole „Zamień na” – jedną spację. Po wpisaniu oczywiście te spacje nie będą widoczne, ale kiedy klikniesz przycisk „Zamień wszystko”, zobaczysz, że program doskonale wie, co ma zrobić, i nadmiarowe spacje zostaną usunięte. Przycisk warto wcisnąć kilka razy – aż pokaże się komunikat „Liczba zmian: 0”.

Wskazówka 2. Pozbądź się spacji na końcu akapitów

To podobna sprawa, co w poprzednim punkcie, ale dotyczy spacji postawionej po kropce kończącej akapit. Czy ona jest potrzebna? Zdecydowanie nie. A w książce akapitów jest sporo, więc i tych spacji sporo trzeba usunąć. Oczywiście znów nie robimy tego ręcznie, tylko włączamy narzędzie „Znajdowanie i zamienianie” (Ctrl+h) i w pole „Znajdź” wpisujemy:

[spacja]^p

a w pole „Zamień na”:

^p

Zamiast [spacja] oczywiście wstawiamy spację, więc nie będzie ona widoczna.

Wskazówka 3. Usuń podwójne entery – formatowanie akapitu Word

Były podwójne spacje, muszą też być podwójne entery. Jeśli wizualnie podoba Ci się odstęp pomiędzy akapitami, to najlepiej ustawić go w opcjach akapitu:

Grafika pokazuje ustawienia akapitu w programie Word. Na czerwono zaznaczono fragment "Odstępy Przed: 0 pkt, Po: 8 pkt".

Enter służy do rozdzielenia akapitów – ale jeden! Drugi enter wprowadza pustą linię. Każdy z nich jest znakiem, który wlicza się w ogólną liczbę znaków w tekście (a więc i w koszt redakcji).

Jak usunąć podwójne entery?

Otwórz narzędzie „Znajdowanie i zamienianie” (Ctrl+h), w pole „Znajdź” wpisz:

^p^p

a w pole „Zamień na”:

^p

Kliknij „Zamień wszystko” i patrz, jak dzieje się magia! Podobnie jak w punkcie pierwszym – klikaj, aż uzyskasz komunikat „Liczba zmian: 0”.

Wskazówka 4. Usuń tabulatory – formatowanie akapitu Word

Kolejnym nawykiem osób piszących, z którym zwykle walczymy podczas redakcji, jest używanie tabulatora jako wcięcia akapitowego. Tabulator to kolejny znak, który wlicza się do ogólnej liczby znaków w dokumencie. I zdecydowanie nie służy do robienia wcięcia na początku linii.

By poprawnie zrobić wcięcie akapitowe, ustaw je w opcjach akapitu:

Grafika pokazuje ustawienia akapitu w programie Word. Na czerwono zaznaczono fragment: "Specjalne: Pierwszy wiersz, O: 1,25 cm".

Jak sądzisz, jak usunąć tabulatory? Oczywiście! Za pomocą narzędzia „Znajdowanie i zamienianie” (Ctrl+h).

W polu „Znajdź” wpisz:

[tab]

a pole „Zamień na” pozostaw puste. Kliknij „Zamień wszystko”. Voilà!

Wskazówka 5. Jak poprawnie stosować wielokropek

Świetnie Ci idzie, dlatego rozpracujemy już ostatni problem powtarzających się znaków… No właśnie. Czas na wielokropki! Mimo tego, że widzimy tutaj trzy kropki, znak jest jeden (spróbuj zaznaczyć tekst – nie podświetli się żadna pojedyncza kropka, a wielokropek jako całość).

Ponownie włącz narzędzie „Znajdowanie i zamienianie”.

W pole „Znajdź” wpisz trzy kropki, a w pole „Zamień na” – właściwy wielokropek. Wstawisz go za pomocą skrótu

prawy Alt+

Następnie kliknij „Zamień wszystko”.

Ale! To jeszcze nie koniec… Zdarza się, że podczas pisania wstawisz dwie kropki. Wtedy warto sprawdzić każdy taki przypadek i zdecydować, co autor miał na myśli. 🙂 Czyli czy w danym miejscu faktycznie powinien być wielokropek, czy jedna kropka wystarczy. Aby to zrobić, włącz narzędzie „Znajdowanie i zamienianie” i w pole „Znajdź” wpisz dwie kropki, a potem kliknij przycisk „Znajdź następny”. Dzięki temu zobaczysz, gdzie zostały dwie kropki, i będziesz mógł/mogła szybko rozprawić się z problemem.

Wskazówka 6. Usuwamy zające, czyli zbędne imiesłowy przysłówkowe

Uwaga, teraz najtrudniejszy punkt.

Kiedy dostaję tekst do wyceny redakcji czy korekty, sprawdzam, ile jest w nim imiesłowów przysłówkowych – wyszukuję frazy „ąc”, „wszy” i „łszy”. Dlaczego? Wiele osób ma tendencję do nadużywania takich konstrukcji, a poprawne ich zastosowanie wcale nie jest proste.

Idąc przez park, padał deszcz. Widzisz, co z tym zdaniem jest nie tak?

Podstawowa zasada jest taka, że zarówno w zdaniu głównym, jak i w imiesłowowym równoważniku zdania musi być ten sam podmiot oraz obie czynności muszą odbywać się w tym samym momencie, a ponadto ich czas trwania powinien być zbliżony. W zdaniu powyżej mamy dwa podmioty: kogoś idącego oraz deszcz.

Popatrz na przykłady:

Jadąc do domu, zobaczyła kota na płocie. – Jest okej, bo ona jechała i w trakcie jazdy zobaczyła kota.

Mieszkając w Kielcach, znalazłam pracę. – Podmiot się zgadza, ale czas trwania nie jest porównywalny. Lepiej:

Kiedy mieszkałam w Kielcach, znalazłam pracę.

Przy stosowaniu takich konstrukcji trzeba też pamiętać, że czas trwania czynności wyrażonej formą imiesłowową musi być dłuższy od czasu trwania czynności wyrażanej formą osobową czasownika.

Popatrz na te dwa zdania:

Biegałam po całej łące, zbierając kwiaty.

Biegając po całej łące, zbierałam kwiaty.

Dostrzegasz różnicę? W pierwszym zdaniu dostajemy informację, że główną czynnością było zbieranie kwiatów i to podczas niego biegałam po łące. Czyli biegałam za tymi kwiatami również poza łąką.

W drugim zdaniu natomiast dłuższa jest czynność biegania – czyli biegałam po łące i przy okazji zbierałam kwiaty. Teoretycznie oba zdania są poprawne, ale pewnie tylko jedno z nich pasowałoby do fabuły.

Dlatego podczas redakcji imiesłowy przysłówkowe zajmują sporo czasu – każde zdanie zawierające taką konstrukcję wymaga wnikliwej analizy. A ta często kończy się komentarzem z pytaniem do autora, co miał na myśli. 🙂

Poprawne używanie imiesłowów przysłówkowych co prawda nie zmniejszy liczby znaków w pliku, ale może wpłynąć na ogólną wycenę redakcji tekstu.

Wskazówka 7. Bonus: sprawdź, czy żaden rozdział się nie powtarza

Ten punkt może wydawać się niedorzeczny, ale w praktyce już kilka razy trafiłam na taki problem. Jeśli podczas pisania książki zdarzało Ci się zmieniać kolejność rozdziałów czy akapitów, to prześledź plik jeszcze raz i zwróć uwagę, czy nie powtarzają się w nim duże fragmenty tekstu.

Widzisz już, jak wygląda część pracy redaktorki? Nie ma dnia bez Ctrl+h. 😀

Daj znać w komentarzu, ile znaków udało Ci się zaoszczędzić!


Dodaj coś od siebie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *